راهنمای خواندن علائم برچسب مراقبت و نگهداری لباس

راهنمای علائم برچسب مراقبت از لباس

جنس، رنگ و ویژگی های هر شال یا روسری باعث می شود نتوانیم همه آنها را با یک رویه تمیز و نگهداری کنیم. خوشبختانه تمامی شال و روسری های برند یک برچسب راهنمای شست و شو یا اصطلاحا برچسب مراقبت بهشون متصل شده که روی آن یک سری نماد قرار دارد. این نمادها به ما می گویند چطور می توانیم روسری یا شال را بشوریم، چطور خشک و اتوی اش کنیم. از آنجایی که خرید شال مارک و یا خرید روسری برند معمولا هزینه بالایی دارد پس ارزش اش را دارد کمی وقت بگذارید و این نمادها رو یاد بگیرید.

 

برچسب مراقبت لباس

در واقع برچسب یا تگ مراقبت یک تکه پارچه متصل شده به لباس هست. روی این نگ جنس پارچه ای که لباس از آن ساخته شده و نهایتا ۵ علامت درج می شود که به شما می گوید چطور لباس رو بشورید؟ مجاز به استفاده از سفیدکننده هستید یا خیر؟ چجوری خشکش کنید؟ و اینکه با چه شرایطی اتوش کنید؟ آخرین علامت هم در مورد لزوم خشک شویی لباس هست و برای وقتی است که آب شویی لباس را خراب می کند.

 

بهترین راه مراقبت از برند تولیدکننده ها

دستورالعمل های تصویری تگ مراقبت راه حل هایی کوچک برای مشکلاتی بزرگ هستند. در واقع تولید کننده ها از این طریق نکاتی را در اختیار خریداران لباس ها قرار می دهند. شما به عنوان مصرف کننده می توانید مطمئن باشید با پیروی از دستورالعمل های موجود در برچسب های مراقبت طاهر و تناسب لباس پس از تمیز کردن مکرر حفظ خواهد شد.

در واقع برندهای مطرح سعی می کنند از طریق این دستورالعمل ها از آسیب رساندن به محصول شان با روش نادرست تمیز کردن جلوگیری کنند. آنها می خواهند از برندشان مراقبت کنند و نگرانند خاطره بدی برای شما نسازند. از نظر شما به عنوان مصرف کننده هم وجود این برچسب یک امتیاز مثبت هست. در واقع یک دستورالعمل دقیق و واضح برای تمیز کردن همان چیزی است که همه ما نیازش داریم.

در این زمینه سیستم های مختلفی در دنیا ایجاد شده اند. برخی کشورها یک سیستم را به صورت قانون تعریف کرده اند. برخی از این علائم بهم ین المللی هستند. ولی با این وجود متاسفانه هنوز استفاده از این برچسب برای همه تولیدکننده ها اجباری نشده است.

 

سیستم های گوناگون برچسب مراقبت | علائم بین المللی پوشاک

پنج سیستم برچسب گذاری مراقبت وجود دارد که به طور کلی در برچسب های مراقبت استفاده می شود. این سیستم ها عبارتند از:

  • سیستم برچسب مراقبت بین المللی
  • سیستم برچسب مراقبت ژاپن
  • سیستم برچسب مراقبت کانادا
  • سیستم برچسب مراقبت اروپا
  • سیستم برچسب مراقبت آمریکا

در واقع هر کدوم از این سیستم ها مجموعه علائم و اصول خودشان را دارند. مثلا در سیستم برچسب مراقبت ژاپنی موقعی که یکی از علامت های مربوط به شستن،سفیدکننده،خشک شویی، اتو کردن حذف شود یعنی انجام آن کار غیر مجاز است. در صورتی که در سیستم های دیگر اینطور نیست و مثلا اگر بخواهند شما را از آبشویی منع کنند علامت آبشویی را با علامت ضربدر روی آن روی برچسب درج می کنند. پس یادتان باشد اگر در مورد سوال تان روی تگ مراقبت علامت مربوطه را نمی بینید احتمالا زیاد انجام آن کار اصلا برای آن لباس مجاز نیست!

 

سیستم برچسب مراقبت بین المللی

انجمن بین المللی مراقبت از منسوجات نساجی (GINETEX) یک نهاد جهانی است که از سال ۱۹۷۵ برچسب های مراقبت را اداره می کند. کشورهای عضو GINETEX بلژیک ، فرانسه ، آلمان ، انگلیس ، هلند ، اسرائیل ، اتریش ، سوئیس و اسپانیا هستند. این انجمن دو هدف کلی را دنبال می کند. اول اینکه مردم دنیا را در مورد برچسب مراقبت بین المللی مستقل از هر زبان آگاه کند. دوم تلاش می کند با گسترش استفاده از علائم بین المللی از استفاده سیستم های مختلف جلوگیری کند.

سیستم برچسب مراقبت بین المللی
نمونه ای از سیستم برچسب مراقبت بین المللی

 

نمادهای رخت شویی بین المللی

نمادهای رخت شویی روی برچسب مراقبت لباس، در واقع یک جور زبان تصویری هستند که در تمام دنیا یک معنی می دهند. شما با دانستن معنی هر کدام از این علامت ها می تونید موقع شست و شو، خشک کردن و اتوکشی به بهترین روش کار را انجام بدهید. عمر شال و روسری های خوشگل تان با رعایت همین نکات ساده به مراتب افزایش پیدا می کند.

راهنمای علائم برچسب مراقبت از لباس | نمادهای رخت شویی بین المللی
راهنمای علائم برچسب مراقبت از لباس | نمادهای رخت شویی بین المللی

 

 

اهمیت توجه به علائم برچسب مراقبت

همه ما حداقل یک بار یکی از لباس های مورد علاقه مون رو بعد از شستشو از دست دادیم. وقتی لباس رو از ماشین لباس شویی بیرون میاری و متوجه می شی که آب رفته. بافت یا رنگش تغییر کرده و آسیب دیده خیلی افسوس می خوری. افسوس که چرا به علائم شستشو روی برچسب مراقبت توجه نکردین. در ادامه همه علامت های دستورالعمل تمییز کردن لباس در تگ مراقبت را توضیح می دهیم.

 

نمادهای روی برچسب مراقبت لباس به ۵ دسته کلی تقسیم می شوند که در ادامه هر کدام رو حداگانه بررسی می کنیم.

نمادهای شستشو روی برچسب مراقبت از لباس که شکل تشت را نشون میدن به شیوه شست و شوی اون لباس اشاره دارند.

  • علائم مربوط به استفاده از مواد سفیدکننده

    نمادهای مربوط به استفاده از مایع سفیدکننده برای شستشو به شکل یک مثلث هستند. یعنی فقط وقتی شما این علامت رو روی لیبل دیدین می تونید از مواد سفیدکننده برای شست و شو استفاده کنید.

  • علائم مربوط به خشک کردن

  • علائم راهنمای نحوه اتوکشی

  • علائم خشکشویی

این نمادها بر روی برچسب هایی (لیبل) با عنوان برچسب مراقبت، متصل به لباس هستند تا نشان بدن که چجوری اون لباس خاص می تونه در عین حفظ کیفیت و دوام، به بهترین شکل تمیز بشه. گاهی به شوخی روی این برچسب ها زیر نمادها نوشته:

یا به مادرتون بدین، اون بلده چجوری انجامش بده 🙂

راهنمای علائم برچسب مراقبت از لباس | نمادهای رخت شویی بین المللی
راهنمای علائم برچسب مراقبت از لباس | نمادهای رخت شویی بین المللی

آینده برچسب مراقبت چه خواهد بود؟

یکی از کارهای جالبی که انجمن مراقبت از منسوجات نساجی انجام داده توسعه یک اپلیکیشن موبایل برای خواندن برچسب مراقبت هست. باید این برنامه را روی گوشی همراه تان نصب کنید و کد QR روی تگ مراقبت لباس را اسکن کنید. به همین راحتی برنامه دستورالعمل برچسب مراقبت را برای تان شرح می دهد. برای ترغیب تولیدکننده ها به استفاده از این اپلیکیشن این امکان فراهم شده که بتوانند مارک تجاری شان را هم در برنامه نمایش دهند. ویدیوی معرفی این اپلیکیشن را ببینید.

[aparat id=”UtXlw”]

 

به همین راحتی با یاد گرفتن این علامت ها و دقت به برچسب مراقبت قبل از هر کاری!  خیالتون راحت است هیچ لباسی را موقع شستشو خراب نمی کنید.

پیشنهاد می کنم به مطلب 8 نکته برای نگهداری از شال و روسری مثل روز اول هم نگاهی بیاندازین 😉

دیدگاه کاربران
5 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA Imageتغییر تصویر