ماجرای اِپُل: مد ساخته شده است که از مد بیافتد | اپل مانتو از دهه شصت تا امروز

اپل مانتو در گذر زمان از دهه شصت تا امروز - تصویری از مانتو اپل دار نیکی کریمی

اپل مانتو چیست؟ تلاشی برای مردانه به نظر رسیدن!

اِپُل در عرصه مد و فشن ماجرای عجیبی دارد. در واقع اِپُل بالشتکی ابری است که از زیر به قسمت داخلی سرشانه دوخته می شود. و اولین بار در دهه ۱۹۳۰ میلادی معرفی شد. بعد از آن با شروع جنگ جهانی دوم اپل در لباس زنان به خصوص لباس های نظامی استفاده می شد. اپل مانتو باعث می شد اندام آنها مردانه تر به نظر برسد و این موجب رایج تر شدن اپل شد. ولی با پایان جنگ این استایل فراموش شد. نیم قرن بعد مجددا در دهه ۱۹۸۰ میلادی اپل دوباره به دنیای لباس زنانه بازگشت. و کم کم به اپل مانتو نماد اصلی لباس زنان در آن دوران تبدیل شد.

 

ریشه و معنی واژه اپل

واژه اپل در فرهنگ فارسی عمید این طور معنی شده:

“قطعه پارچه ای پر شده از ابر یا پنبه که برای خوش حالت نشان دادن شانه ها از زیر به سرشانه های لباس وصل می شود.” کلمه اپل ریشه فرانسوی دارد (épaule) و به معنای سرشانه می باشد. نحو تلفظ صحیح این واژه epol یا اِپُل می باشد.

 

مدل مانتو دهه ۶۰

نیکی کریمی با مانتو اپل دار - تست گریم فیلم عروس
نیکی کریمی با مانتو اپل دار دهه ۶۰ – تست گریم فیلم عروس

 

مانتو اپل دار نیکی کریمی
مانتو اپل دار نیکی کریمی

 

همه ما مانتوهای اپل دار دختران دهه شصت را به خاطر داریم. هنوز هم  زمانی که تمام دختران ایرانی آرزوی داشتن مانتویی با اپل بزرگ داشتند. در واقع اپل مانتو بزرگ نماد لاکچری بودن در دهه شصت بود!

 

عکس قدیمی نگار استخر و لعیا زنگنه با مانتو اپل دار
عکس قدیمی نگار استخر و لعیا زنگنه با مانتو اپل دار

 

تصویری از اکرم محمدی در سریال پدرسالار - مانتو اپل دار
تصویری از اکرم محمدی با مانتو اپل دار در نقش زهره در سریال پرطرفدار پدرسالار – سال ۷۳

 

شهره سلطانی با مانتو اپل دار دهه شصت
تصویری از شهره سلطانی با مانتو اپل دار دهه شصت

پرستو صالحی بازیگر نام آشنای ایران چندی پیش این عکس از مانتو دهه شصتی اش را در اینستاگرام منتشر کرد.

مانتو اپل دار پرستو صالحی
مانتو اپل دار پرستو صالحی

 

کاربرد اپل لباس

اپل در لباس های ضخیم مانند کت و پالتو و لباس های نازکی مثل بلوز و پیراهن کاربرد دارد. ضخامت و ظرافت آن هم به جنس پارچه و مدل لباس بستگی دارد. در سرشانه هایی که اپل به آن وصل می شود از شیب سرشانه کم شده تا فضایی برای محل اپل در الگو ایجاد شود. معمولا کاربرد اپل برای شانه های نامساوی، باریک و افتاده است. به عنوان مثال برای رفع افتادگی شانه می توان از لایه های بیشتری در اپل استفاده کرد.

مهناز افشار با مانتو اپل دار و استایل دهه 60 در نمایی از فیلم نهنگ عنبر
گریم دهه شصتی مهناز افشار در فیلم نهنگ عنبر با مانتو اپل دار و گشاد

 

حذف تدریجی اپل لباس در مسیر تنگ تر و کوتاه تر شدن مانتوها

در دهه ۹۰ میلادی مد به سمت لباس های کوچک تر و تنگ تر حرکت کرد. در نتیجه دیگر جایی برای اپل در لباس ها نبود. در ایران هم همین اتفاق افتاد و چند سالی بود که اپل نشان دهنده قدیمی بودن مانتو بود. اما دوباره طراحان لباس رو به طرح هایی آورده اند که در آن ها اپل استفاده می شود.

مانتو اپل دار جدید

در طرح های جدید اپل دیگر روی شانه قرار ندارد. حالا اپل را به کاپ آستین وصل می کنند و مانتو اپل دار جدیدی که ابن روزها ترند شده مثل گذشته دوخته نمی شود. اپل روی کاپ آستین باعث می شود سرشانه بالا و زیبا بایستد. آستیین اپل دار باید بلندتر از حد معمول برش بخورد تا بعد از قرار گرفتن اپل روی کاپ آستین کوتاه نباشد.

پیشتازی مریم معصومی در پوشیدن مانتو آستین اپل دار

در این بین هنرمند محبوب خانم مریم معصومی همواره نشان داده که می خواهد بسیار شیک و متفاوت لباس بپوشد. مریم معصومی در جشنواره فیلم فجر سال ۹۳ با یک مانتو دو تکه بسیار خیره کننده ظاهر شد.

مانتو شیک مریم معصومی در جشنواره فیلم فجر 93
مانتو اپل دار شیک مریم معصومی در جشنواره فیلم فجر ۹۳

 

به شانه هایش دقت کنید:

مانتو شیک مریم معصومی در جشنواره فیلم فجر 93
مانتو شیک مریم معصومی در جشنواره فیلم فجر ۹۳

طراح فوق العاده و حرفه ای لباس ایشان خانم مریم بهرمان هستند. مریم معصومی بارها با مانتو هایی با برش های خاص که یاداورنده اپل می باشد در مراسم های مختلف شرکت کرده است. مثل این استایل فوق العاده:

مانتو اسپرت و شیک مریم معصومی
مانتو اسپرت و شیک مریم معصومی با آستین اپل دار

شال و روسری مناسب مانتو اپل دار

اگر شما هم مانتو اپل دار دارید باید دقت کنید که شال یا روسری های با قواره بزرگ اصلا برای این مانتوها مناسب نیستند. چون روی برجستگی اپل مانتو شما رو می پوشانند. پس زمان خرید روسری یا خرید شال حواس تان باشد اندازه شال یا روسری قواره کوچک انتخاب کنید. توصیه می شود مانتوهای اپل دارتان را با روسری های لخت ست کنید. برای مثال این روسری مینی اسکارف شیک را ببینید. این روز ها روسری کوتاه با قواره های کوچک ترند شده است.

مینی اسکارف
مینی اسکارف

برخی خانم ها تصور می کنند که روسری قواره متوسط و کوچک تر باعث می شود بخشی از گردن شان دیده شود و اصلا این قواره ها را امتحان نمی کنند. ولی راه حل ساده ای وجود دارد. می توانید به جای ثابت کردن روسری با گره زدن آن را با گیره روسری ثابت کنید.

 

بنر گیره روسری فانتزی
بنر گیره روسری فانتزی

 

پیشنهاد می کنیم از تنوع بی نظیر محصولات سایت روسری فروشگاه کاشانه دیدن فرمایید. در صفحه روسری ها می توانید با انتخاب قواره مورد نظرتان روسری های نمایش داده شده را فیلتر کنید.

 

استایل مریم معصومی در جشنواره فیلم فجر
استایل مریم معصومی در جشنواره فیلم فجر

 

استایل نارنجی مریم معصومی بازیگر محبوب سینمای ایران
استایل نارنجی مریم معصومی بازیگر محبوب سینمای ایران

انتخاب رنگ نارنجی به تنهایی نشان از جسارت بالای مریم معصومی در نوع پوشش هایش می باشد. لباس هایی که اگر چه گاهی حاشیه ساز شده اند. ولی نگاه ها را به او خیره کردند. ما در کاشانه در مورد اینکه چگونه مانتو را ست کنیم مطالب متنوعی منتشر می کنیم. پیشنهاد می کنم سری به مقاله جدول ست رنگ مانتو بیاندازید.

 

بنر شال هنرمندی با ارسال رایگان
بنر شال هنرمندی با ارسال رایگان خرید 3 عدد به بالا

 

بازیگر تلویزیون و سینما مریم معصومی
بازهم مانتو اپل دار در استایل بازیگر تلویزیون و سینما مریم معصومی

 

مانتو شیک مریم معصومی
مانتو اپل دار جدید و شیک مریم معصومی و شال پلیسه
مانتو الهه فرشچی در شانزدهمین جشن حافظ
مانتو الهه فرشچی در شانزدهمین جشن حافظ

طرح های زیبا و با وقار جدید نشان می دهد اپل حالا حالاها خیال محو شدن در تاریخ را ندارد. فراز و نشیب اپل لباس در عرصه مد نشان می دهد که مد ساخته شده تا از مد بیافتد! اگر چه امروز اپل مانتو یکی از ترندهای طراحی لباس زنانه به شمار می روند ولی باید منتظر طرح های آینده بود.

به نظر شما دوباره ممکن است اپل در ایران در حد گسترش دهه شصت رایج شود؟ خود شما تا حالا مانتو اپل دار داشته اید؟ نظرتون رو با ما در میان بگذارید.

دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • بهار 30 اردیبهشت 1402 / 15:36

    ایران چون از جهان جدا بود مد هم دیر به دیر بهش می رسید پس دهه هفتادم همه مانتوها رو اپل دار می دوختند.ژورنال لباس لابد بیست سال یه بار دستشون می رسید…این عکس لعیا زنگنه مثلا مال اواسط دهه هفتاده که اون زمان در غرب دیگه اپل از مد افتاده بود.این مد مال نیمه دهه هشتاد میلادی تا اوایل نود بود.تازه همه لباسها هم اپل دار نبود و فقط لباسهای رسمی یا مهمونی این شکلی بود ولی ایران لباس روزمره همه زنها از نوجوان تا پیر اپل دار بود.اغلب هم از پارچه های بد و با دوختهای زشت.بلندی لباس هم بر بی ریختی اضافه می کرد که جبر زمانه بود.حتی تا اوایل هشتاد هم توی مانتوها اپل میذاشتند فقط اندازه اش کوچیک شده بود.نوجوانی نسل من تا دانشگاه کاملا با این لباسهای زشت و تحمیلی همراه شد

  • فاطیما 6 آبان 1397 / 00:40

    مانتو های اپل دار دهه ۶۰ خیلی زشت بود. ولی الان اون نقایص برطرف شده و از اپل در لباس های جدید بهتر استفاده شده. به نظرم الان قشنگه. مثل پالتو مریم معصومی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA Imageتغییر تصویر