شال پلیسه چیست؟

شال پلیسه چیست

در این مطلب می خواهیم با یکی از پرطرفدارترین شال های زنانه یعنی شال پلیسه آشنا شویم. اینکه اصطلاح پلیسه از کجا آمده است؟ شال پلیسه از چه زمانی مد شد؟ چند نوع پلیسه داریم؟ چطور شال پلیسه تولید می شود؟ چطور شال پلیسه را بشوریم و نگه داری کنیم که به پلیسه های آن آسیب نرسد؟ و در آخر اینکه از کجا شال پلیسه جدید بخریم؟ اگر شما هم تمایل دارید جواب این سوال ها را بدانید پس با ما همراه باشید.

معنای اصطلاح “پلیسه”

در اصطلاح خیاطی به ایجاد تا دائمی روی پارچه پیلی (Pleat) گفته می شود. البته پیلی انواع مختلف دارد و این تا می تواند به شکل های مختلف روی پارچه ایجاد شود. در واقع پارچه قبل از پیلی خوردن عرض بسیار طولانی تری دارد. با ایجاد پیلی روی آن عرض اش کمتر می شود. ضخامت پارچه و کیفیت آن در زیبایی پیلی روی آن نقش اصلی را بازی می کند. ولی هدف ما توضیح اصلاح پلیسه بود. به پارچه ای که تمام آن پیلی خورده باشد پارچه پلیسه دار یا پلیسه گفته می شود. البته در پارچه پلیسه لبه پیلی ها تیز است و حالت اتو خورده دارد. 

پلیسه بدون اینکه واضح باشد پارچه را حجم می دهد. چین ها در فاصله های منظم قرار دارند و یک تقارن زیبا و 3 بعدی ایجاد می کنند. حرکت چین ها وقتی شال را سر کرده اید اغوا کننده است. اگر هنوز شال پلیسه ندارید فرصت را از دست ندهید و همین الان یک شال پلیسه شیک سفارش دهید.

دنیای شال پلیسه

شال پلیسه چیست؟

شال پلیسه از پارچه های پلیسه دار برش می خورد. همانطور که ذکر شد کیفیت شال پلیسه ای به جنس نخ و ضخامت پارچه آن بستگی دارد. توصیه می شود دنبال خرید شال پلیسه ارزان نباشید. چون احتمالا این ارزانی به علت استفاده از پارچه بی کیفیت در تولید شال می باشد. پیلی های چنین شال پلیسه ای با شست و شو و به مرور زمان از بین می روند. در مقابل اگر شال پلیسه با کیفیتی دارید اصلا نباید نگران از بین رفتن پلیسه های آن باشید. شال پلیسه روی سر کمی حجم ایجاد می کنند و بسیار شیک و زیباست. با داشتن رنگ بندی شال پلیسه در کمد شال و روسری های تان می توانید استایل های مختلف و گوناگونی خلق کنید.

جنس شال پلیسه کاربرد آن در استایل را معین می کند. یک شال پلیسه نخی مناسب تیپ اسپرت و کژوال است. در مقابل شال پلیسه حریر و یا ابریشم براق برای استایل های رسمی و مجلسی مناسب تر می باشد.

شال پلیسه

شال پلیسه هنوز هم مد است؟

شال پلیسه بیش از یک دهه است که در ایران ترند و پرطرفدار است. در سریال های دهه 70 بازیگران شال های پلیسه رنگی به سر می کردند. و تا امروز که تمام تبلیغات تلویزیون شال های تک رنگ پلیسه دیده می شود. به نظر می رسد که شال پلیسه حالا حالاها روی بورس است و از مد نمی رود.

آشنایی با انواع شال پلیسه

می توان شال پلیسه را بر حسب جنس پارچه دسته بندی کرد:

1- شال پلیسه نخی

2- شال پلیسه حریر

3- شال پلیسه ابریشم

شال پلیسه نخی برای استایل های اسپرت مناسب تر است.

همچنین می توان بر حسب نوع پلیسه شال آنها را دسته بندی کرد:

1- شال پلیسه ریز ساده

2- شال پلیسه درشت ساده

3- شال پلیسه جناقی

4- شال پفکی پلیسه دار

 
شال پلیسه

مدل های شال پلیسه ابریشمی معمولا براق و مجلسی هستند. برای مثال به این شال پلیسه قرمز شنی را با مدل نخی قبلی مقایسه کنید:

شال لمه شنی

همچنین شال پلیسه حریر برای استایل های رسمی مناسب تر است. به تصویر یک مدل شال حریر پلیسه دار توجه کنید:

شال حریر مجلسی زرد

هر سه شال پلیسه فوق را رنگ قرمز انتخاب کردیم تا بتوانید کیفیت و نحو روی سر قرار گرفتن شان را مقایسه کنید.

 

لبه شال پلیسه گاهی خیلی ساده برش می خورد. این مدل لبه بیستر در شال های پلیسه مجلسی دیده می شود که جنس لخت تری دارند. در برخی انواع های شال پلیسه حاشیه شال با رنگی متفاوت لبه دوزی می شود. به شال زیر دقت کنید:

شال پلیسه دورگان مشکی

لبه این شال پلیسه نواری طوسی رنگ دوخته شده که زیبایی کار را دوچندان کرده است.

گاهی برای زیبایی شال پلیسه روی آن را پولک دوزی می کنند. پولک ها براق و به رنگ طلایی یا نقره ای هستند.

شال لمه مجلسی پولک دار مشکی

برق این پولک های زیبا باعث جلب توجه دیگران به شما در مهمانی ها می شود. البته برای اینکه چشم ها را خیره کنید می توانید شال لمه پلیسه دار را امتحان کنید:

شال پلیسه یاسی

اگر شال های یک رنگ را دوست ندارید می توانید انواع شال طیفی پلیسه دار را امتحان کنید. طیف رنگ این مدل شال ها از دو به بالا رنگ هماهنگ را شامل می شود.

شال طیفی این امکان را به شما می دهد که چندین مدل آن را سر کنید و هر بار یک رنگ را روی سرتان قرار دهید. داشتن شال طیفی دست تان را در ست کردن مانتو هم باز می کند.

شال پلیسه

شال پلیسه طرح دار با پترن های گل گلی یا انیمال پرینت همیشه طرفداران خودش را دارد.

روسری پلنگی پلیسه ای

چطور پارچه پلیسه تولید می شود؟

پارچه پلیسه دار به روش های مختلفی تولید می شود.

ایجاد چین پلیسه دستی

شما می توانید به دلخواه و به صورت تصادفی با به منظم پارچه تان را پلیسه دار کنید. این روش در بین خیاطها رایج است. ولی از آنجایی که اندازه پارچه بعد از پلیسه دار کردن کمتر می شود به نظر روش مناسبی برای پلیسه دار کردن شال یا روسری نخی تان نیست. مگر اینکه قواره شال یا روسری تان خیلی بزرگ باشد.

روش صنعتی تولید پارچه پلیسه

در این روش با استفاده از بخار تحت فشار و گرما پارچه را پلیسه دار می کنند. برای این کار ماشین های تخصصی وجود دارد که کار تولید پلیسه دائمی روی پارچه را انجام می دهند. البته این کار در کارگاه های سنتی هنوز هم در حال انجام است. بدین صورت که پارچه روی کاغذ پلیسه دار قرار گرفته و سپس پارچه به همراه قالب لوله می شود. دور لوله را محکم می بندند و سپس قالب ها به مدت یک ساعت در دمای 95 درجه و بخار قرار می گیرند. به این ترتیب پلیسه های قالب روی پارچه به صورت دائمی حک می شوند.

مناسب ترین پارچه برای این کار پارچه پلی استر یا همان پارچه های الیاف مصنوعی می باشد. پلیسه های پارچه پلی استر دائمی و همیشگی هستند. از پارچه های مناسب دیگر برای پلیسه دار کردن ابریشم می باشد.

بیش از ده مدل پلیسه مختلف وجود دارد. برای شال و روسری ولی پلیسه تیغه ای (Knife pleats) رایج ترین مدل می باشد. در این مدل پلیسه ها به طور منظم و به یک سمت قرار دارند. طرح های پلیسه فانتزی و شکل دار نیز در دنیای شال و روسری دیده می شود.به تصویر نزدیک این مدل شال پلیسه خردلی زیبا نگاه کنید. این مدل پلیسه برگی یا شال پفکی هم نامیده می شود که البته اسامی متداولی نیست.

شال پلیسه خردلی 830
شال پلیسه خردلی 830

نحو شستن شال پلیسه

نکته مهم این است که دمای آب برای شستشوی پارچه پلیسه دار نباید بیش از ۳۰ درجه سانتی گراد باشد. همچنین برای حفظ ظاهر و کیفیت پارچه بهتر است شستشو با دست و به آرامی انجام شود. اگر قصد شستن شال پلیسه تان را دارید حتما نکات ذکر شده در مطلب نحو شستن شال پلیسه را ببینید.

چگونه شال پلیسه را اتو کنیم؟

یادتان باشد حرارت اتو می تواند پلیسه شال تان را از بین ببرد پس تا جایی که واقعا نیاز نیست شال و روسری پلیسه را اتو نکنید! اگر هم وضعیت چروک شال پلیسه تان طوری است که چاره ای جز اتو کردن آن ندارید توصیه می کنیم حتما ابتدا راهنمای اتو کردن شال پلیسه را بخوانید.

خرید شال پلیسه

از کجا شال پلیسه بخریم؟

فروشگاه اینترنتی کاشانه به طور تخصصی در زمینه شال و روسری فعالیت می کند. تمام انواع شال های پلیسه در کاشانه موجود است. اگر قصد خرید شال پلیسه یا روسری پلیسه دارید حتما ابتدا سری به کاشانه بزنید.

 

هر مدل شال پلیسه و با هر رنگی که بخواهید در کاشانه پیدا می کنید. همچنین ما در فروشگاه اینترنتی کاشانه ادعا می کنیم همواره مناسب ترین قیمت بازار متعلق به ماست. و البته این فقط به علت حذف همه واسطه های بازار و خرید مستقیم شال و روسری از تولیدی هاست. تمامی محصولات فروشگاه در انبار مرکزی موجود و آماده بسته بندی و ارسال می باشد.

کلیه سفارش های مشتریان به صورت روزانه تحویل اداره پست می شود. معمولا طی 2 تا 4 روز به سراسر ایران تحویل داده می شود. در صورتی که برای خرید و یا پیدا کردن شال پلیسه مورد نظرتان نیازتان و یا انتخاب رنگ مناسب شال برای مانتوتان نیاز به مشاوره دارید می توانید با شماره 09901033699 در واتساپ یا ایتا تماس بگیرید. پشتیبان کاشانه در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان می باشد.

دیدگاه کاربران
7 دیدگاه
  • فروشگاه کاشانه 9 شهریور 1400 / 16:17

    بله عزیزم از منوی سایت بخش شال ها گزینه شال های طیفی رو بزنید

  • راضیه سردار 8 شهریور 1400 / 23:48

    سلام شال طیفی زردی که عکسش تو این مطلب هست موجوده؟

  • ناشناس 11 مرداد 1400 / 17:48

    شال پلیسه گرفتم خط اتو داشت اومدم اتو کردم صاف شده چیکار کنم چروک شه

  • فروشگاه کاشانه 26 آذر 1399 / 17:03

    ممنون از شما خانم عباسی عزیز که با همراهی همیشگی تون بهمون کلی انرژی میدین. خوشحالیم از کاشانه راضی هستین :-*

  • فاطمه عباسی 26 آذر 1399 / 14:30

    من تا حالا چند شال پلیسه از کاشانه خریدم واقعا عالین و راضی ام. بعد کلی شستن مثل روز اولن

  • فروشگاه کاشانه 18 آبان 1399 / 01:05

    سلام عزیزم، ساده ترین راه اینه که تو حمامی که بخار جمع شده باشه آویزون کنید. یه راه دیگه هم اینه که با نرم کننده بشورین و همینجوری که خیسه و روی چین های پلیسه اش جمع شده طوری آویزون کنید که پلیسه هاش عمود به زمین باشه. اینجوری چروک هاش رفع میشه. فقط باید بزارین خودش خشک بشه و نچلونیدش. به عنوان آخرین راه بگم که میشه دونه دونه پلیسه ها رو اتو کرد که البته برای شال و روسری پلیسه درشت میشه اینکارو کرد که البته خیلی حوصله میخاد. امیدوارم جوابم بدردتون بخوره…

  • زهرا مشهدی 18 آبان 1399 / 00:36

    سلام، چطور شال پلیسه رو اتو کنیم؟ شال پلیسه ام چروک شده چیکارش کنم که مثل اول بشه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA Imageتغییر تصویر